Miten mentorointi vaikutti osallistujiin? – mentoroinnin hyötyjä analysoimassa

10.12.2021

Moikka!

Täällä kirjoittelee Reetta, sosionomiopiskelija Turun ammattikorkeakoulusta. Olemme nyt syyslukukauden ajan työskennelleet yhdessä projektiryhmän kanssa MESH-hankkeen Turun mentorointiohjelmia tutkien osana TKI- eli tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprojektiharjoittelua. Toimeksiantonamme oli arvioida mentoroinnin vaikuttavuutta eli mitä aktorit oppivat mentoroinnin aikana, tapahtuiko heidän toiminnassaan muutoksia mentorointikokemuksen myötä ja mitä he saavuttivat.

Arvioimme mentoroinnin vaikuttavuutta Kirkpatrick-mallin avulla. Kirkpatrick-mallissa on neljä eri kategoriatasoa: reaction, learning, behaviour ja results. Näiden kategorioiden avulla selvitimme, miten aktorit reagoivat mentorointiin, mitä he siitä oppivat, muuttuiko heidän toimintansa jotenkin mentoroinnin myötä ja millaisia tuloksia ja hyötyjä he tunnistivat mentoroinnista. Analyysin pohjana toimivat anonymisoitu data jälkiseuranta- ja arviointikeskusteluista, joita on käyty kaikkien MESH-hankkeen Turun mentorointiohjelmiin osallistuneiden kanssa, sekä saatu taustatieto, kuten koulutusala ja lähtömaa, osallistuneista.

Vaikuttavuusarviointi osoittaa, että useat ovat hyötyneet mentoroinnista. Useat aktorit eli mentoroitavat nostivat esiin oppineensa suomalaisesta työkulttuurista, työhakemusten ja ansioluetteloiden tekemisestä sekä muista käytännön taidoista. Myös verkostoituminen oli yksi yleisimmin mainituista hyödyistä, joita he mentoroinnista ovat saaneet. Hauskaa oli huomata, että mentoritkin itse oppivat samanlaisia asioita kuin aktorit. Lisäksi useat aktorit ja mentorit kertoivat saaneensa lisää itsevarmuutta osallistuttuaan mentorointiin. Useimmiten mainittu haaste oli kuitenkin se, että mentorit eivät välttämättä pystyneet sitoutumaan esimerkiksi ajallisesti mentorointiin, eivätkä he alussa ymmärtäneet, kuinka paljon aikaa se tulee viemään.

TKI-projektiharjoittelun myötä olemme oppineet niin projektisuunnittelusta kuin sisällönanalyysistäkin. Yhteistyö MESH-hankkeen kanssa on sujunut mukavissa merkeissä ja olemme saaneet yhteyshenkilöltämme paljon apuja edetessämme.

Halusimme tuoda löydöksemme teillekin luettavaksi. Voimmekin hyvillä mielin sanoa, että mentorointi on mahtava asia ja siitä on erittäin paljon hyötyä! Meillä on ollut ryhmäni kanssa hauskaa projektin kanssa, ja olemme kiitollisia, että pääsimme tähän mukaan.

Mukavaa joulunodotusta!

 

Kirjoittajat:

Reetta Lahtinen, sosionomiopiskelija, Turun ammattikorkeakoulu

Janna Peltola, projektityöntekijä, Turun ammattikorkeakoulu

Kuva: Anna Tarazevich / Pexels