Yritykset ja työnantajat mukaan mentorointiin – kokemuksia European Mentoring Summitista, osa 2
Vaikka MESH lähenee loppuaan, on korkeakoulutetuille maahanmuuttajille alkamassa uusi mentorointiohjelma Lahdessa. Sen organisointivastuu siirtyy ensi vuoden puolella OSKE LAB -hankkeelle. Mentorien rekrytointi on parhaillaan käynnissä, ja mielessä on kaikille mentoroinnin kanssa työskenteleville tuttu visainen kysymys: mistä löydetään vapaaehtoisia, jotka haluavat sitoutua mentorin tehtävään? Entä miten saisimme yritykset ja työnantajat vahvemmin mukaan toimintaan?
Vuosi sitten Barcelonassa järjestettiin European Mentoring Summit -tapahtuma, johon MESH-hankkeen työntekijät osallistuivat. Viikon pituisen tapahtuman ohjelma koostui key note -puheenvuoroista, työpajoista, ryhmäkeskusteluista ja tutkijatapaamisista. Järjestelyistä vastasivat espanjalainen mentorointiverkosto Coordinadora de Mentoria Social ja European Center for Evidence-Based Mentoring. Etänä järjestetyn tapahtuman kokemuksista on kirjoitettu myös täällä.
Pohtiessamme työelämän edustajien roolia mentorointiohjelmassa mieleemme palautui yksi tapahtuman puhujista eli Julie Gehring, joka oli pohtinut juuri tätä pulmaa. Gehring työskentelee Werth instituutissa, joka kokoaa Connecticutin yliopiston yrittäjyyteen ja innovaatiotoimintaan liittyvät resurssit, projektit, yliopistokurssit, rahoituksen ja mentoroinnin samaan ekosysteemiin.
Seuraavat vinkit ovat peräisin Julie Gehringin vetämästä työpajasta: Getting to Yes: How to create targeted marketing communication strategies to increase brand awareness and recruit new volunteers.
Monta tapaa osallistua
Onnistuneeseen mentorointiohjelmaan tarvitaan muitakin kuin mentoriksi sitoutuneita henkilöitä. Julie Gehringin työpajassa pohdittiin, miten työnantajat ja yritykset voivat tukea ohjelmaa eri tavoilla omien resurssiensa mukaan.
- Ohjelman tueksi kannattaa koota ohjausryhmä, jonka jäsenenä yritysten ja organisaatioiden edustajat voivat antaa vinkkejä ohjelman kehittämiseen.
- Jotkut organisaatiot voivat olla halukkaita tukemaan toimintaa rahallisesti, esimerkiksi osallistumalla materiaali- tai tarjoilukustannuksiin.
- Yritykset ja organisaatiot voivat isännöidä mentorointiin liittyviä tapahtumia omissa tiloissaan, jolloin aktoreille avautuu mahdollisuus päästä kurkistamaan organisaation toimintaan paikan päällä.
Yritykset mukana viestinnässä
Viestintä ja verkostot ovat keskeisessä roolissa työuramentoroinnissa. Niillä on suuri merkitys paitsi mentorien ja aktorien rekrytoinnissa myös työpaikkojen ja osaajien kohtaamisen sujuvoittamisessa. Työpajassa nostettiin esille yhteistyömahdollisuuksia myös viestintään liittyen.
- Yrittäjiä voi pyytää tuomaan ohjelmaa esille omissa sosiaalisen median kanavissaan.
- Työelämän toimijat tavoitetaan parhaiten heidän omissa verkostoissaan. Esimerkiksi yrityksen omissa kanavissa leviävä rekrytointi-ilmoitus tuottaa varmemmin tulosta kuin oppilaitosten lähettämät kirjeet.
- Yritysten edustajat ovat todella kiinnostavia vierailevia puhujia erilaisissa tapahtumissa. Heitä voi esimerkiksi pyytää kertomaan, mitä asioita työnantaja arvostaa tai mitä osaamista tietyllä alalla tarvitaan.
Hyviä kokemuksia yritysyhteistyöstä
Myös MESH-hankkeessa työelämän edustajat ovat osallistuneet mentoriohjelman tukemiseen muillakin tavoilla kuin mentoreina. Hankkeessa on järjestetty niin kutsuttuja hissipuheharjoituksia, joihin osallistui myös työelämän edustajia ja joista olemme kirjoittaneet enemmän täällä. Tunnin pituisen tapahtuman aikana kolme aktoria esitteli osaamistaan ja sai palautetta yrittäjiltä ja työnantajilta. Työelämän edustajien ei tarvinnut käyttää tuntia enempää omaa aikaansa, mutta aktoreille mahdollisuus saada palautetta eri alojen toimijoilta oli todella merkittävä.
Toisia hyviä yhteistyön muotoja ovat olleet haastattelut. MESH-hanke haastatteli työnantajia siitä, mitä he odottavat uusilta työntekijöiltä sekä millaisia kokemuksia heillä on kansainvälisistä osaajista. Videoista välittyy työelämän näkökulma ja tarpeet, minkä jälkeen on helpompi asettaa tavoitteita mentorointiprosessille. Omia kehittymishaasteita aktori voi työstää yhdessä mentorinsa kanssa.
Mentorointia järjestävien tahojen kannattaa etsiä erilaisia yhteistyön ja osallistumisen mahdollisuuksia työnantajien ja yritysten kanssa. Julia Gehringin vinkkien mukaisesti liikkeelle voidaan lähteä pienin askelin. Parhaimmillaan löydetään sellaiset yhteistyön muodot, joista hyötyvät niin aktorit, mentorit kuin yrityksetkin.
Kirjoittaja: Marja Kiijärvi-Pihkala, TKI-asiantuntija, LAB-ammattikorkeakoulu
Kuva: Pixabay / Pexels